Anställda och arbetsgivare

Team Personal i EFKs organsiation har här samlat matnyttig information till alla församlingsanställda samt de med personalansvar i församlingen såsom ordförande, kassör etc under coronatider.

Till dig som anställd

Slopad karensdag

Från 11 mars till 31 maj är karensdagen slopad och sjuklön beräknas från och med dag 1. Arbetsgivaren behöver inte göra några förändringar i lönehanteringen utan den anställde ansöker i efterhand om ersättning hos Försäkringskassan för karensdagen. Du kommer att hitta e-tjänsterna på Mina sidor på www.forsakringskassan.selänk till annan webbplats.

Slopat krav på läkarintyg

Den anställde behöver inte visa läkarintyg förrän efter kalenderdag 21 under perioden man är sjuk. Detta gäller retroaktivt från 13 mars till och med 31 maj.
Kortfattat innebär detta att om du blir sjuk kan du vara hemma från jobbet i upp till 21 dagar utan läkarintyg. Om du fortfarande är sjuk efter 21 dagar måste du lämna in ett läkarintyg till din arbetsgivare och när du ansöker om sjukpenning.

Gäller det slopade läkarintyget alla sjukdomar?
Ja. Du behöver alltså inte ha läkarintyg under sjuklöneperioden även om du har annan sjukdom än just covid-19. Vi vill påminna om att det är viktigt att sjukanmäla sig om du är sjuk och se till att vila.

Vid stängning av skola

Om dina barns skola har stängt finns olika alternativ för dig som anställd:

  • Hemarbete
  • Föräldraledig
  • Komptid, flextid, semester
  • Tjänstledighet

Vi rekommenderar att du har en dialog med din chef om bästa sätt att lösa situationen just för dig och din familj.

Att arbeta hemma

Kom ihåg att hemarbete bygger normalt på överenskommelse mellan arbetsgivare och anställda. Tänk på arbetet på samma sätt oavsett om du jobbar hemma eller på ett kontor. Använd dig av fasta rutiner för start och slut på arbetsdagen, fika, lunch. Det är viktigt att du inte alltid är nåbar, utan att din arbetsdag har ett slut.

Till dig med personalansvar

Ersättning för sjuklönekostnader

Från och med 1 april kompenserar staten arbetsgivaren för alla sjuklönekostnader. I praktiken innebär det att ni som arbetsgivare betalar sjuklön från dag 2 till dag 14 som vanligt till den anställde. Därefter betalar Försäkringskassan sjuklönen precis som tidigare. Ni redovisar era sjuklönekostnader till Skatteverket och ersättningen sätts in på ert skattekonto. Denna åtgärd gäller från 1 april till och med 31 maj 2020.

Hemarbete

Vid hemarbete och förändrade förutsättningar att utföra sitt arbete i församlingen vill vi även dela med oss av några tips att använda sig av:

  • Ha regelbundna samtal med de anställda
  • Individuella avstämningar: digitalt, via telefon eller mail
  • Avtala om vilka arbetsuppgifter som ska utföras och tydliggör arbetsfördelningen:
    • Med vilka medel? Vilka tider? Hur meddelar man frånvaro?
    • Arbetstider gäller som vanligt
    • Viktigt att inte behöva vara nåbar efter ordinarie arbetstid

Resor

Sedan 13 mars har EFKs organisation infört reseförbud för alla internationella resor och sedan slutet av mars gäller det även alla tjänsteresor inrikes till och med 13 maj. Under den här perioden kan beslutet även komma att förändras beroende på utvecklingen av situationen.

Likaså avråder UD från icke nödvändiga resor till alla länder. Avrådan gäller under tiden 14 mars–14 april 2020. Därefter görs en ny bedömning. UD anser att tjänsteresor inte bör genomföras till länder som UD avråder från och riskbedömning bör ske i det enskilda fallet.

Om en anställd nyligen befunnit sig på resa:

  • Ta kontakt med medarbetaren innan återgång till arbetsplatsen
  • Hur mår personen?
  • Är hemarbete aktuellt?

Arbetsgivaravgifterna sänks

Arbetsgivare får en lättnad i arbetsgivaravgifterna för löneutbetalningar under perioden mars-juni, då dessa sänks från 31,42 % till 10,21 % på lön upp till 25 000 kr för upp till 30 anställda.

Nedsättningen registreras på individnivå när man lämnar månadens arbetsgivardeklaration till Skatteverketlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Vi vill även uppmuntra er som arbetsgivare att söka ytterligare information på Arbetsgivaralliansens webbplats.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Ta gärna kontakt med oss inom EFK!

Kontakta mig om du har frågor!

Johanna Davén
Chef för Resursavdelningen med särskilt HR-ansvar

0707-350 737

johanna.daven@efk.se