EFKs medarbetare i Asien om Big Mac och kontextualisering

”’Vilka av er har varit på McDonalds?’ Ett hundratal pastorer tittar förvirrat på varandra. ’Men ni vet väl vad en Big Mac är?’ Den västerländske talaren börjar bli lite mer desperat. Hans undervisning om evangeliet bygger på bilden av en Big Mac som är likadan över hela världen.”

Det skriver EFKs medarbetare i Asien i denna reflektion om kontextualisering.

”Vi befinner oss på en konferens för lokala pastorer precis utanför landets gränser. I landet där de bor finns inte McDonalds. Många av pastorerna bor på landsbygden och är risbönder till vardags och har ingen aning om Big Macs existens i världen. Situationen blev en påminnelse för oss om hur viktigt det är att kontextualisera och anpassa det vi delar på ett sätt som blir relevant för målgruppen. I det här fallet kan det tyckas uppenbart att talaren skulle ha haft koll på läget, men att kontextualisera på ett djupare plan är inte alltid enkelt och kräver mycket tid, kulturkännedom och nyfikenhet. Hur mycket får man kontextualisera utan att ändra kärnan i Bibeln? Hur mycket har vi anpassat evangeliet till vår kultur utan att vi är medvetna om det? Kan man fira nattvard med vin, Fanta eller te? Måste man ta bröd eller är det ok med ris eller oblater? Genom en djup respekt för och medvetenhet om kulturen kan Guds tilltal in i människors liv blir så mycket djupare och mer meningsfullt.

Big Mac är förresten inte likadan över hela världen. Den är anpassad till de lokala konsumenternas smakpreferenser och kultur. Precis så borde vi förmedla evangeliet också.”

/EFKs internationella medarbetare i Asien

Denna text publicerades även i nyhetsbrevet Utblick från EFKs internationella arbete. Prenumera på Utblick så får du berättelser som denna en gång i månaden - direkt i din inkorg! Öppnas i nytt fönster.