Billy: Vad motiverar oss för mission?

"Jesus gav sina lärjungar uppdraget att göra alla folk till lärjungar. Paulus brann för att nå dem som ännu inte hade hört de Goda Nyheterna om Kristus. I den tidiga kyrkan verkar det ha varit naturligt att leva på ett sätt som inbjöd andra att lära känna och börja följa Jesus."

Det skriver Billy Hellmark, EFKs medarbetare i Grekland, i denna missionsreflektion.

Historiskt sett har det varit olika saker som har motiverat oss kristna till mission. Under perioder har vi försökt utbreda vår kristna civilisation och även med tvång omvända den andre. Det är speciellt frestande om vi i ett kulturmöte kan utnyttja vår starkare ställning. Ofta har vi motiverats av att rädda från helvetet och en evig förtappelse. En passion för en rättvisare värld motiverar också. Men vi ser nu att det finns så många aktörer som arbetar för en bättre värld, och vi kanske inte är så säkra på de eviga straffen som förut var en drivkraft. Vad är det då som ger motivation?

Paulus skriver att ”Kristi kärlek tvingar oss”. Vad betyder det att kärlek tvingar oss? Berättelsen om en Gud som älskade världen så mycket att han gav sin ende son för att förenas med den och ge sitt liv för den så att den kan bli upprättad och helad är unik. Den är så vacker så att om vi vågar tro att den är sann så tvingar den oss att förändra våra liv. Ibland undrar jag om det vi håller på med i det vi kallar mission är värt det. Då tänker jag att storyn om den självutgivande Guden är så vacker att den ger mening åt livet och är värd att leva för och i. Så visst tvingar den oss till ett förändrat liv om vi tar till oss den på allvar. Den tvingar oss att inte leva för oss själva utan förenas med den Gud som älskar sin värld. Den utmanar oss att inte bara försöka övertyga människor om att vi har rätt uppfattning om Gud utan att se hur deras liv också kan inneslutas i Guds stora kärlek.

/Billy Hellmark, EFKs medarbetare i Aten, Grekland.

Denna text publicerades även i nyhetsbrevet Utblick från EFKs internationella arbete. Prenumerera på Utblick så får du berättelser som denna en gång i månaden - direkt i din inkorg! Öppnas i nytt fönster.