efk.se för anställda

Här finns information för dig som är anställd inom organisationen EFK och jobbar med EFKs webbplats.

Målgruppen på EFKs webbplats

De som surfar in på EFKs webbplats har olika ärenden och representerar olika grupper. Men vilka är viktigast att tänka på när innehåll tas fram? När EFKs webbplats gjordes om 2017 bestämdes vilka målgrupper som var prioriterade. Här kommer den prioriteringsordningen och några relaterade tankar.

  1. Anställda och/eller starkt engagerade i församling som samarbetar inom EFK.
    De viktigaste personerna att nå med webbplatsen är de som har en nyckelfunktion i en lokal församling. Det kan vara en pastor, en kassör, en söndagsskoleledare, någon som finns med i ett råd. Denna målgrupp vill kunna utföra ett ärende på hemsidan. Tänk på att dessa ofta har ett starkt engagemang för det lokala sammanhanget men mindre kunskap om det gemensamma arbetet eller organisationen.
  2. Sovande EFK-are.
    Många av de 30 000 i vår rörelse har väldigt liten kunskap eller insikt i vad EFK är. De är sovande i benämningen att de inte vaknat upp inför tjusningen och betydelsen i att vi är en rörelse som tillsammans förmedlar evangeliet.  Tänk på att dessa ofta har lite kunskap om EFK.

Sedan kommer i tur och ordning:

  1. Okänd givare. Någon som handlar i Ge för livet-butik, springer Varva för världen-lopp, är Barnhjälpen-fadder men inte har annan stark EFK-koppling.
  2. Anställd i organisationen EFK. Någon som arbetar på Sverigekontoret eller i EFKs internationella arbete.
  3. Sökare som söker svar på livets frågor.
  4. Skolungdom som gör ett skolarbete och söker svar på frågor om EFK.
  5. Övriga målgrupper som journalister, allmänhet, anställd i annan organisation i EFK-familjen (ALT, folkhögskola, SKFH, Ge för livet-butik etc).

Hur skriver jag för EFKs webbplats?

Vem läser det jag skriver?

Det viktigaste att tänka på är vem du skriver för. Vem är den person som kommer och läser din text? När EFKs webbplats gjordes om 2017 bestämdes vilka målgrupper som är prioriterade. Den allra viktigaste målgruppen är Anställda och/eller starkt engagerade i församling som samarbetar inom EFK.  Det kan vara en pastor, en kassör, en söndagsskoleledare, någon som finns med i ett råd. Denna målgrupp vill kunna utföra ett ärende på hemsidan. De har ofta ett starkt engagemang för det lokala sammanhanget men mindre kunskap om det gemensamma arbetet eller organisationen.

Så formulerar jag texten så att den passar

På EFKs webbplats finns texter med olika stil. En berättelse kan innehålla starka personliga känslor och ha vardagsspråk. En text om hur vi är organiserade behöver ha en viss tydlighet som gör att den upplevs som mer formell. Men generellt ska texterna ha ett enkelt språk. I jämförelse med det "gamla efk.se" som fanns mellan 2011-2017 ska den nya webbplatsen vara enklare i språket och mindre formell. Försök också formulera dig ganska kort.

Sekulariserat språk eller teologiskt mumbojumbo?

Skriv texter som en kan fatta utan att vara superintresserade av teologi eller EFK. Tänk att läsaren är en "vanlig medlem" i din kyrka som inte har full koll på EFK eller teologi. Samtidigt är det viktigt att språket inte blir urvattnat och att vi därför blir sekulariserade - alltså skalar bort det som har med vår kristna tro att göra.

Exempel: Att Jesus blev människa kan beskrivas med olika begrepp.

  • "inkarnationens mysterium" - teologiskt språk. Kan vara rätt beroende på text, men bör förklaras.
  • "undret när ordet blev kött" - bibelspråkigt. Kan vara rätt beroende på text, men med minskad bibelkunskap är Bibeln viktig att förklara.
  • "det häftiga att Gud blev människa" - vardagligt språk. Lätt att uppfatta för många och passar generellt bra. Tänk på: Vardagligt språk utan bibelspråk eller fackuttryck kan också bli platt.
  • "något gudomligt tog plats i skapelsen" - vardagligt men vagt språk. Kan ha sin plats i någon text men riskerar att bli otydligt.

Tre viktiga verktyg att nå ut på efk.se

Det finns tre viktiga verktyg för dig som ska skapa innehåll till EFKs webb: Berättelse, Nyhet och Kalenderhändelse. Du kan också läsa mer om olika sidtyper och flöden nedan.

Berätta om vad Gud gör : Berättelse

På EFKs webb får berättelser ett stort utrymme. På EFKs startsida visas ett slumpat potpurri av vad som hänt i rörelsen nyligen. Berättelser om det som händer i Internationella programmet visas alltid under fliken Världen, och på samma sätt visas anpassa berättelser under Församlingar och Kurser och utbildningar. Det går också att styra berättelse till underkategorier exempelvis fokusområden i det internationella arbetet eller arbetsområden för Sverigeprogrammet osv.

Så berättar du en bra berättelse:

  • En bra berättelse är låter en eller flera människor komma till tals. I en berättelse är det viktigt att kunna relatera till människor av kött och blod som uttrycker tankar och känslor. Antingen kan berättelsen vara berättad i jag-perspektiv eller så finns flera citat med.
  • En bra berättelse har ett element av förändring; först var det på ett sätt, sedan hände något och nu är det annorlunda.
  • I Evangeliska frikyrkan är evangeliet alltid vårt ärende. Om berättelsen handlar om brunnsborrning eller fritidsaktiviteter för barn, kom ihåg att på ett naturligt sätt knyta an berättelsen till det goda nyheterna om Jesus Kristus. Enkelt exempel: "Vid sista borrningen hittadas en källåder. - Vi är så lyckliga över att ha rent vatten till vår by, berättar Jamoba Dwuygo. Hon ingår i den lokala församling som vill ge människor tillgång till rent vatten som ett uttryck för att alla människor är värdefulla eftersom de är skapade av Gud."
  • En berättelse som vi ska kunna använda har en bra bild. Den får gärna visa en eller flera av personerna. Om det inte är möjligt ska bilden visa något om den miljö och de förutsättningar som präglar berättelsen.

Uppmärksamma rörelsen om något viktigt : Nyhet

EFKs webb visar nyheter från rörelsen. Det kan vara en invigning av en kyrka, uppstart av hjälparbete, jubiluem för en partnerorganisation, release av nytt material eller något annat. Precis som för berättelser ovan kan nyheterna segmenteras och slumpas på olika sätt.

Tänk på detta när du vill publicera en nyhet:

  • En nyhet kännetecknas ofta av att det är knutet till en viss tidpunkt eller händelse.
  • En nyhet bör ha en rubrik (en intresseväckande mening), en ingress (några sammanfattande meningar) och en brödtext (innehåller själva nyheten).
  • En nyhet ska ha en bild som beskriver något av händelsen eller miljön där händelsen utspelar sig.

Bjud in till en viktig händelse : Kalender

EFKs webb innehåller en kalender för uppkommande händelser. Precis som för berättelser ovan kan nyheterna segmenteras och slumpas på olika sätt.

När du tar fram innehåll till en kalenderhändelse:

  • Tänk på att ha med all nödvändig information, det underlättar både för läsaren och minskar antalet frågor till dig.
  • Vid kalenderhändelser är Call to action - alltå en uppmaning till handling extra viktig. Ska läsaren klicka på en anmälningslänk, kontakta sin församlingsstyrelse, boka i sin egen kalender osv.

Sidor och flöden på efk.se

Det finns olika innehåll på EFKs webb. Här kommer de vanligaste:

Vanlig sida

Den vanligaste innehållstypen på EFKs webbplats är en vanlig sida. Den kan innehålla text, bild, video och moduler som Innehållslista (endast för redaktörer) eller Pufflöde (endast för redaktörer) – två sätt att visa flöden (oftast). Vanliga sidor har en specifik plats i en meny någonstans på hemsidan.

Projekt/gåvoändamål

Projekt/gåvoändamål är en speciell typ av sida som har en egen mall med namnet Projekt. I Sverigeprogrammet och Utbildningsprogrammet kallas den istället gåvoändamål. Denna typ av sida hämtar info hur mycket pengar som är insamlat från EFKs insamlingssystem Kommed.

Flöden

efk.se har också olika flöden. Det är sidor som inte visas utifrån specifik plats utan finns i en mapp eller ett arkiv och som sedan kan visas med hjälp av en modul som Nyheter, Kalender, Innehållslista (endast för redaktörer) eller Pufflöde (endast för redaktörer).

Ta gärna kontakt med oss inom EFK!

Hör gärna av dig med dina frågor om webbplatsen!

Marcus Wallin
Kommunikatör

070-183 99 82

Mejla mig!